پشت پرده تنش قطری سعودی/ اصلیترین درس امام راحل/ انقلابیگری یعنی اصلاح مسیرهای غلط
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۵۸۲۵۳
خبرگزاری میزان- ماهیت تنش عربستان و قطر هرچه باشد، سرانجام این بحران، همه معادلات و محاسبات را به سود ایران و محور مقاومت در منطقه رقم زده و افساری بر دهان لجام گسیخته آل سعود و متحدان منطقهای این کشور خواهد بود. به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، حسن لاسجردی در یادداشتی برای روزنامه حمایت نوشت: اختلافات اخیر بین کشورهای عربی با قطر بر سر مسائل منطقهای که به قطع رابطه عربستان، مصر، امارات، بحرین، لیبی، دولت مستعفی یمن و مالدیو با دوحه گردید، اولین باری نیست که بین دو یا چند کشور عضو شورای همکاری خلیجفارس رخ میدهد و تاریخ کوتاه این کشورها مملو از اختلافات و منازعاتی است که مانند آتش زیر خاکستر، هرازگاهی زبانه کشیده و گوشهای از منازعات و اختلافات شیوخ عرب را برملا کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به همین دلیل تحلیلگران در ابتدا این تنش را هم در چارچوب همان اختلافات و رویاروییهای سابق ملاحظه میکردند که پس از چند روز حلوفصل شده و یا از تبوتاب میافتد، اما برخلاف تمام تحلیلها و ارزیابیها، این تنش نهتنها پایان نیافته بلکه هرروز در حال تشدید شدن است و با ورود برخی طرفهای منطقهای به حمایت از سعودیها در حال تبدیلشدن به یک بحران تمامعیار است. بر این اساس، نکات ذیل قابلتأمل هستند.
۱. قطر به دنبال این است که سهم خود را از بازیگری در تحولات منطقهای افزایش داده و خاندان حاکم بر این عقیده هستند که برای تفوق در میان کشورهای عربی، چیزی کمتر از عربستان ندارند.
مجموعه فعالیتهای قطر ازجمله در جریان میزبانی رقابتهای جام جهانی ۲۰۲۲، رویکرد جانبدارانه نسبت به حماس و گروههای مقاومت در جریان جنگهای رژیم صهیونیستی در نوار غزه، میانجیگری این کشور در بنبستهای سیاسی لبنان و واسطهگری برای آزادسازی ۹ لبنانی ربودهشده توسط گروههای تروریستی سوریه و نقش دوحه در «اوجک» (کشورهای صادرکننده گاز یا اوپک گازی) و همراهی با ایران و روسیه برای شکلدهی این سازمان نشان میدهد که آنها خواهان ارتقاء نقش خود در معادلات منطقهای و حتی فرامنطقهای هستند.
۲. از زمانی که قطریها این سبک و سیاق را در پیش گرفتند، اختلاف آنها با عربستان آغاز شد و ازآنجاکه حاکمان دوحه به دنبال کنار زدن ریاض و ایفای نقش مدیریتی در میان کشورهای عربی بودهاند، شکاف قطر – ریاض، روزبهروز شدت یافت تا اینکه به بحران اخیر رسید. ماجرای نقل قولی که از امیر قطر درباره قدرت مقاومت، جایگاه ایران، توصیهها و نگاهی که علیه پادشاه عربستان و سیستم حکومتی در این کشور داشته است، درواقع، آغازی بر اختلافی است که از گذشته کلید خورده بود و برخی از عوامل، آن را افشا کرد.
۳. علت ورود کشورهای عربی به این مناقشه نیز اجماعی است که عربستان سعودی علیه قطر شکل داده است. سعودیها با این تفکر که برادر بزرگتر کشورهای عربی هستند، تلاش میکنند که هجمهای را علیه قطر شکل داده و این کشور را از گردونه تصمیمسازی در جهان عرب خارج سازند.
۴. اما رمز کشمکش اخیر دوحه – ریاض را باید فراتر از اختلافات سلیقهای و برتریطلبی این دو کشور در حوزه کشورهای خلیجفارس دانست. بهبیاندیگر، ورای رقابت بر سر تحولات منطقه، نزاع بر سر مالکیت در برخی مناطق مورد مناقشه و حمایت قطر از اخوانالمسلمین، واقع امر این است که این بحران بر سر حمایت قطر از ایران و جبهه مقاومت شکلگرفته است. واکنش روز گذشته «موشه یعلون» وزیر جنگ سابق صهیونیستی به این ماجرا، بسیاری از زوایای پنهان تنش اخیر را باز میکند. وی تصریح کرده است: «عربهایی که در زمان جنگ ۶ روزه ائتلافی علیه ما تشکیل داده بودند و قصد نابودی ما را داشتند، اکنون خودشان را با ما در یک کشتی میبینند... اکنون با این کشورهای عربی بهجز قطر در یک کشتی حرکت میکنیم و همه اینها نتیجه آن است که ما ایران را دشمن شماره یک خود میدانیم.» مفهوم این سخن آن است که از نظر رژیم کودککش صهیونیستی، همه کشورهای عربی علیه ایران متحد شدهاند و با وجودی که قطر از روابط مستحکم خود با تلآویو سخن گفته، اما به زعم صهیونیستها، همین چند جمله کوتاه کافی است که قطر به عنوان تنها کشوری تلقی شود که حاضر نشده در کشتی جنگی علیه جمهوری اسلامی سوار شود!
۵. از سوی دیگر، عربستان سعودی در چنان ورطهای گرفتار آمده که حاضر است برای حفظ قدرت خود، دست به ایران هراسی زده؛ از یک سو با قطر به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار منطقه، به مخاصمه برخیزد و از سوی دیگر، با رژیم صهیونیستی بر ضد ایران اسلامی جبهه واحدی موسوم به «ناتوی عربی» را تشکیل دهد که مهمترین هدف آن، آماده کردن منطقه برای ورود به مرحلهای جدید از رویارویی و تقابل با جمهوری اسلامی و محور مقاومت است.
سفر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی، نشستهای سهگانه وی با حضور شماری از سران عرب و قراردادهای امضا شده و توافقات صورت گرفتهاش با سعودیها در همین راستا بود و به همین دلیل سعودیها، قطر را از این منظر که در جانبداری از ایران، در مقابل آنها قد علم کرده است، رقیبی سرسخت میدانند که باید به هر ترتیبی شده، آن را از میدان به در کنند.
در این بین، قطر که به خوبی میداند قدرت رویارویی با عربستان را ندارد تلاش میکند با نزدیکی به تهران از قدرت ایران در مقابله با سعودیها استفاده کرده و خطرات ناشی از تهدیدات پیش رو را در پناه قدرت روز افزون منطقهای ایران دفع کند.
ماهیت تنش عربستان و قطر هرچه باشد، سرانجام این بحران، همه معادلات و محاسبات را به سود ایران و محور مقاومت در منطقه رقم زده و افساری بر دهان لجام گسیخته آل سعود و متحدان منطقهای این کشور خواهد بود. افزون بر اینکه این نزدیکی میتواند، به دنبال خود توافقات و تفاهماتی دو جانبه بین دوحه و تهران در قضایا و پروندههای منطقهای مانند بحران عراق، سوریه و یا جنگ یمن و وضعیت بحرین داشته باشد که قطعاً خوشایند سعودیها نیست و معادلات منطقه را به سود تهران – دوحه تغییر میدهد.اصلیترین درس امام راحلحسین شمسیان در روزنامه کیهان نوشت: سخنان رهبر معظم انقلاب در مراسم بیست و هشتمین سالروز رحلت امام راحل عظیمالشان، همچون همیشه مشحون از حکمتها و درسهای بزرگی بود که اگر به کار بسته شود، دستیابی به اهداف بلند و متعالی کشورمان را بسیار نزدیکتر و ممکنتر میکند. تداوم روحیه انقلابی و بسیج نیروهای جوان، دومحور مهمی بود که در کنار سایر نکات برجسته دیده میشد و باید آن را کلید برونرفت از وضع موجود دانست.
برای هریک از این دو محور، میتوان و باید تحلیلها و راهبردهای متعددی نوشت و ارائه کرد، اما به قدر این مجال، نکاتی به اختصار میتوان برشمرد:
۱. نکته مهم نخست، تقابل دروغین عقلانیت با انقلابیگری است. در سالهای اخیر برخی همه رفتارهای سالیان نخست انقلاب را غیرعقلانی میدانستند و مردم را به عبور از آن حرفها و رفتارها و بازگشت به عقل دعوت میکردند! فراموش نمیکنیم سخنان کسی را که صراحتا گفته بود: «با برخی شعارها چند روز، چند هفته، یکسال، چند سال میشود کار کرد! بس است دیگر حالا باید عقلانیت را در پیش گرفت»! این سم مهلک و جفای عظیم به انقلاب و مردم انقلابی و بالاتر از همه، به امام انقلاب است. معلوم است که معتقدان به این سخنان نه انقلاب را شناختهاند و نه بهرهای از مفهوم عقلانیت دارند.
از منظر این عده، عقلانیت یعنی تن دادن به قواعد حاکم بر دنیا و هر حرکتی جز در این مسیر، خلاف عقل است! یعنی پذیرش اینکه آمریکا آقای دنیاست و ما نوکر! یعنی پذیرش اینکه آمریکا کدخداست و ما رعیت! با چنین منطقی، هر حرکتی که این نظم جهانی را دچار نوسان کند، غیرعقلانی و مردود است. این مبنایی کاملا مادی، بریده از آسمان و مددهای غیبی و ناامید از مردم و نیروی لایزال جوانان کشور است. اما راه امام و عمر قریب ۴۰ ساله انقلاب، خلاف این را به ما نشان میدهد و سخنان رهبر حکیم انقلاب مهر باطل بر این دست ذهنیات بیمار میزند. «میشنوم گاهی اوقات بعضی در مقابل شعارهای انقلاب، عنوان و مفهوم عقلانیّت را مطرح میکنند؛ کأنّه عقلانیّت نقطه مقابل انقلابیگری است؛ نه، این خطا است؛ عقلانیّت واقعی هم در انقلابیگری است. نگاه انقلابی است که میتواند حقایق را به ما نشان بدهد. ببینید! کِی بود آنوقتی که امام، آمریکا را بهعنوان شیطان بزرگ معرّفی کرد و بهعنوان یک موجود یا دولت غیرقابل اعتماد معرّفی کرد؛ این را سالها پیش امام بزرگوار به ملّت ایران -به ماها- یاد داد؛ امروز بعد از گذشت سالها، رؤسای کشورهای اروپایی میگویند آمریکا غیرقابلاعتماد است.»
۲. اما این انقلابیگری منطبق با عقلانیت چیست و چه مشخصهها و مولفههایی دارد؟ چرا عدهای اصرار دارند بدون هیچ منطق و ضابطهای، انقلابی بودن را خلاف عقلانیت معرفی کنند؟! واقعیت این است که ناکامی در استفاده از ظرفیتهای داخلی، ناتوانی در حل مشکلات، دنیادوستی و آلوده شدن به انواعی از مسائل و مفاسد، بیحالی و تن آسایی و علل دیگری همچون این علل باعث شده برخی اصل ضرورت انقلابی بودن را نفی کنند!
یعنی به جای بالا کشیدن قد خود، به جای اصلاح رفتار و منش خود، به جای دست کشیدن از راههای غلط خود، راه مردم انقلابی را تخطئه کنند و هر صدای برخاسته از بطن انقلاب را تمسخر و ریشخند کنند! شاید بتوان این عده را مصداق این آیه کریمه قرآن دانست که میفرماید: «ثُمَّ کانَ عاقِبَهَ الَّذینَ أَساؤُا السُّوأى أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ کانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُن سرانجام کسانی که بدی کردند بدترین سرانجام بود، زیرا که نشانههای خدا را دروغ شمردند و روالشان بر این بود که آن را مسخره کنند. سوره مبارکه روم آیه ۱۰»، اما رهبر انقلاب عقلانیت منطبق بر انقلابیگری را اینگونه توصیف کردند: «عقلانیّت معنایش این است که انسان اصالتها را بشناسد؛ عقلانیّت، تکیه به مردم است؛ عقلانیّت، تکیه به نیروی داخلی است؛ عقلانیّت، تکیه و توکّل به خدای بزرگ است. عقلانیّت اینها است؛ عقلانیّت در این نیست که انسان خود را بعد از رها شدن از چنبره قدرت آمریکا و استکبار، مجدّداً نزدیک به آنها بکند. اینها عقلانیّت نیست؛ عقلانیّت را امام داشت؛ عقلانیّت را انقلاب به ما میگوید.»
۳. اما چه کسانی و چرا میخواهند ملت ما را بار دیگر به دامن آمریکا بازگردانند؟! کدام ماموریت یا کدام غفلت و بیخبری کار را به این نقطه رسانده است؟ چه چیز باعث شده برخی بکوشند تلاش شکوهمند و تاریخی یک ملت برای زندگی مستقل در دنیای پرفشار و دیکتاتوری کنونی را نادیده بگیرند و ساز بازگشت کوک کنند؟! رهبر انقلاب از کدام اندیشه باطل که قصد نزدیکی به آمریکا دارد سخن میگوید؟ نمیتوان انکار کرد که برخی ناچیزترین اهداف را دستمایهای برای تسلیم ملت، قربانی کردن انقلاب و پا گذاشتن روی بلندترین آرمانهای ملی و انقلابی مردم ما کردهاند.
آرمانهایی که الهامبخش ملل عالم بوده و هست. تلاش آنها برای بازگرداندن ملت از راه آمده، تلخ و تاسف انگیز است. شاید اگر پنجاه سال دیگر جماعت منصف و متفکری رفتار این روزهای برخی را از سر آسیب شناسی بررسی کنند، به این جمله برسند که «محال است کسی از سر دلسوزی، خوشبینی، خوش خیالی، قصد خدمت و ... بکوشد ملتی را در آستانه رسیدن به قله، از راه آمده برگرداند و آنها را از نقطه آقایی، بار دیگر به ورطهنوکری و بندگی برگرداند.» متاسفانه وضع کنونی برخی اندیشههای بیمار چنین است.
اما مراد از ناچیزترین اهداف، مراد از اهداف کوتاه مدتی که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند و آن را بهانه برخی برای ارتجاع دانستند چیست؟ برخی میکوشند رفاه و آسایش مردم را در این کفه قرار دهند! این ترفندی شوم و ناجوانمردانه است و قطعا یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی، رسیدگی به حال و روز مردم بوده است. از قضا کسانی این مضمون ناروا را کوک میکنند که خود، غرق در دنیای حاصل از بیتالمالند! کسانی که دستشان تا آرنج در جیب مردم است و ثمره حیات آنها را ظالمانه میمکند.
این جماعت ناکارآمد و ناتوان از گشودن گرههای زندگی مردم و نسل جوان، اقرار نمیکنند که در طول سالها، با معیشت مردم چه کردهاند، بلکه علت این مشکلات را انقلابی بودن میدانند! این همان هدف ناچیز و کوتاه مدت است. یعنی ماندن در قدرت به هر قیمتی، حتی به قیمت فروختن انقلاب و آرمانهای یک ملت به پاخاسته! این همان نکته تلخ و عبرتآموز است که مصادیق متعدد آن در تاریخ اسلام هم وجود دارد. رهبر انقلاب این نکته را به خوبی دیدند و هم در نفی آن و هم در راه مقابله با آن اینگونه فرمودند: «اینجور نباشد که ما بهخاطر اهداف کوتاهمدّت، بهخاطر تحوّلات گوناگون عرصه سیاستهای روزمرّه و زودگذر، از آن ارزشهای والا فراموش کنیم، انقلاب را فراموش کنیم.
امروز ما اگر میخواهیم در میدان علم پیش برویم، در میدان سیاست پیش برویم، در میدان اقتصاد پیش برویم، اگر میخواهیم کارهای بزرگ انجام بدهیم، احتیاج داریم به جرئت و اعتمادبهنفسی که انقلاب به یک ملّت میدهد و به ما داد. آن جرئت و اعتمادبهنفس را از بین نبرید، آن را تضعیف نکنید. امروز ملّت ایران به آن اعتمادبهنفس نیاز دارند»
۴. جریان وازده و آرزومند تسلیم، یک دروغ بزرگ و یک ترس موهوم را بعنوان دلیل موجه برای چوب حراج زدن به آرمانهای انقلاب بر سر دست گرفته است و آن چیزی نیست جز دلسوزی ظاهری و دروغین برای مردم و ترساندن مردم از هزینههای تقابل با آمریکا! درحالیکه ملت ما ۳۸ سال قبل و با پیروزی انقلاب اسلامی، همه این هزینه را داده و اتفاقا امروز روز میوه چینی از نهال نورس آن روز و درخت تناور امروز است. کدام منطق و عقلی حکم میکند پس از ۴ دهه هزینه دادن، پس از ۴ دهه رنج و سختی و فراز و نشیب، ناگهان اره پای درخت انقلاب بگذاریم و همه دستاورد خود را نابود کنیم با این ترس موهوم که ممکن است هزینه بدهیم؟!
چه هزینهای بالاتر از هزینههای پیشین؟! ملت ما در هشت سال جنگ با نثار بیش از ۳۰۰ هزار شهید و تقدیم میلیونها جانباز و مجروح به آستان الهی، بالاترین هزینه را برای اعتلای کلمه توحید و اهتزاز پرچم انقلاب اسلامی داده است، آیا اکنون باید این ملت را از «سایه جنگ» و چنگ و دندان - نداشته- آمریکا ترساند و به این بهانه، آنها را قربانی کرد؟! رهبر عزیز انقلاب این فقره را به زیبایی تبیین کردند و فرمودند: «بعضی عقلانیّت را در این میدانند که «چالش با قدرتها هزینه دارد» البتّه اشتباه میکنند. بله، چالش هزینه دارد، امّا سازش هم هزینه دارد. چالش اگر عقلائی باشد، چالش اگر منطبق با منطق باشد، اگر با اعتمادبهنفس باشد، هزینهاش به مراتب کمتر از هزینه سازش است... اینجور نیست که قدرتهای توطئهگر و قدرتهای متجاوز به یک حدّی قانع باشند؛ ما این را در تعاملات این چند سال اخیر مشاهده کردهایم. یک حدّی را مشخّص میکنند، وقتی شما در آن حد عقبنشینی کردید، تازه یک حرف جدید مطرح میکنند، یک ادّعای جدید و یک مطالبه جدید مطرح میکنند... انقلابیگری یعنی مسئولین کشور، هدفشان را راضی کردن قدرتهای مستکبر قرار ندهند؛ مسئولان کشور، هدفشان را راضی کردن مردم، بهکار گرفتن نیروهای داخلی، تقویت عناصر فعّال در داخل کشور قرار بدهند؛ این انقلابیگری است. معنای انقلابیگری این است که کشور و مسئولان، تسلیم هیچ زورگوییای نشوند، دچار انفعال نشوند، دچار ضعف نفس نشوند؛ نه زورگویی و قلدری را از طرف مقابل قبول کنند، نه فریب او را بخورند اینها معنای انقلابیگری است.
خلاصه آنکه امام حاضر، بزرگترین درس امام راحل را بار دیگر برای ما مرور کرد، از عزت مردم، از عظمت انقلاب و از شکوه انقلابیگری سخن گفت. به یادمان آورد که امام زنده است نه میراث فرهنگی و باید دم به دم از او آموخت و درس گرفت. به مسئولان هم تذکر دادند که «انقلابیگری را با عنوان افراطیگری و مانند این حرفها، نفی نکنید؛ انقلابیگری، نیاز امروز کشور است.» باید دید دولتمردان به عنوان مخاطبان اصلی این سخنان، با این یگانه راه نجات چه میکنند.حکومت و مردم از منظر امام (ره)محمدکاظم انبارلویی در سرمقاله امروز روزنامه رسالت نوشت: حکومت و مردم در فلسفه سیاسی امام (ره) مفهوم خاص خود را دارد و با تعاریف کلاسیک در علوم سیاسی متفاوت است. از دیدگاه امام (ره) «مردم بندگان خدا هستند» (۱) «مردم، مردم الهی هستند، مسلم هستند، قیام لله کردند، به خاطر حق قیام کردند» (۲) امام همواره روی دین مردم تکیه میکرد و براساس همین تکیه جمهوری اسلامی با هدف اجرای احکام اسلامی را بنا نهادند. امام میفرمود: «مردم دیندار هستند، مردم دیندار، آدم خدمتگزار به دین میخواهند، هر کس برجستهتر شد، او را دوست دارند، علاقه مردم به ما برای دین است» (۳) مبتنی بر این دیدگاه؛ «خدمت به مردم، خدمت به اسلام است» (۴) نظامی که از میان این دیدگاه پدید میآید با دیگر نظامهای سیاسی متفاوت است.
هر قدر مردم و حکومت به سمت ارزشهای الهی و اسلامی و پیاده کردن احکامالله در جامعه پیش بروند همانقدر عنایات الهی در این نظام افزون میشود. اینکه نزدیک به ۴ دهه نظام جمهوری اسلامی با همه ناملایمات و سختیها و تبهکاریهای دولتهای استکباری سرپا ایستاده است و اقتدار خود را در صحنههای منطقهای و جهانی به رخ ابرقدرتها میکشد، همین است که اتکال به خداوند و اسلام و قرآن پایه حرکت مردم و حکومت است و از این طریق نیازی به هیچ قدرت زمینی ندارد. قدرت در جمهوری اسلامی مستظهر به پشتیبانی جنود الهی است و این خود سرّ اصلی مانایی انقلاب اسلامی است. امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی حیات فکری و نظری خود را در تکتک ذهن ملت ایران حفظ کرده است.
خط امام (ره) زنده است و خلف صالح او، حضرت آیتالله العظمی امام خامنهای با تمام قدرت پرچمداری این خط را به دوش دارد و حتی یک لحظه از صیانت و پاسداشت آن در جامعه ایرانی، اسلامی ما غفلت نکرده است. خط امام (ره) روشن و همیشه بدیع مینماید و اندکی گرد و غبار روی اصول تغییرناپذیر آن نمینشیند. خطوط روشن آن در وصیتنامه الهی – سیاسی وی و نیز اصول قانون اساسی، چون خورشید میدرخشد و روشناییبخش حرکتهای انقلابی ملت و الهامبخش همه مسلمانان در سرتاسر جهان است. کارآمدی دولت برای امام (ره) فوقالعاده مهم بود. کارآمدی دولت را امام (ره) در تامین رفاه مردم میدانست و میفرمود: «نظام برای این است که رفاه مردم را تهیه کند.» (۵) و نیز خطاب به مسئولان دولتی میفرمود: «شما خود را حاکم مردم ندانید شما خود را خدمتگزار مردم بدانید.» (۶) فلسفه وجودی حاکمان در نظام جمهوری اسلامی از دیدگاه امام، خدمتگزاری و تلاش در جهت رفاه مردم است. دولت دوازدهم به زودی شکل میگیرد. آهنگ رئیس دولت در کابینه جدید براساس رهنمودهای امام (ره) باید حفظ دین و صیانت از احکام الهی باشد. کما اینکه در نخستین روزهای پس از رایگیری که روحانی به قم برای دیدار با مراجع عظام تقلید رفتند، آنها هم همین مهم را مورد تاکید قرار دادند. دولت دوازدهم به زودی شکل میگیرد، آهنگ رئیس دولت در کابینه جدید باید کارآمدی باشد و رفاه مردم در دستورکار قرار گیرد. براساس آخرین نظرسنجیها دغدغه اصلی بیش از ۷۰ درصد مردم موضوع اشتغال، رکود، گرانی، تورم و راهاندازی چرخهای تولید در کشور است.
مردم یک زندگی توام با عزت و کرامت میخواهند و رئیس دولت باید در صف اول پاسخگویی به این مطالبه حقیقی باشد. روحانی در دور اول خدمت خود در پاسداشت از دین و نیز کارآمدی با سوالات جدی از سوی مردم روبهرو بود. نتایج انتخابات نشان داد حداقل ۱۶ میلیون نفر او را در انجام این ماموریت، ناموفق میدیدند. چهار سال خدمت جدید او فرصتی است که عملا بگوید قادر است در خط امام بماند و در انجام این دو ماموریت غفلت نورزد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم بزرگداشت یاد بنیانگذار جمهوری اسلامی در حرم امام خمینی (ره) اصول و مبانی امام (ره) را به شرح زیر مورد بازخوانی قرار دادند:
- تبلیغ و ترویج اسلام ناب محمدی (ص)- بیرون آمدن از چنبره سلطه آمریکا- ایجاد خودباوری در ملت- عدم سازش با قدرتهای سلطهطلب جهان
آقای روحانی و دولت دوازدهم مخاطب اصلی این سخنان بود. وی باید در شکلگیری دولت جدید اهتمام ویژهای برای صیانت از مبانی امام (ره) ازخود نشان دهد. این یک مطالبه جدی از سوی رهبری و مردم است. غفلت از این مبانی و اصول کشور را به دره هولناک سازش و هزینههای گزاف آن سوق میدهد. در این باره سخن بسیار است و آن را به آینده موکول میکنیم.
پینوشتها:۱ - صحیفه امام (ره) ج. ۸ صفحه ۲۳۷،۲ - صحیفه امام (ره) ج. ۵ صفحه ۴۲،۳ - صحیفه امام (ره) ج. اول صفحه ۲۷۵،۴ - صحیفه امام (ره) ج. ۱۷ صفحه ۱۶۴،۵ - صحیفه امام (ره) ج. ۷ صفحه ۲۳۶،۶ - صحیفه امام (ره) ج. ۱۳ صفحه ۲۰۳؟
انقلابیگری یعنی اصلاح مسیرهای غلطعباسعلی کدخدایی طی یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت: یکی از تحریفهایی که نسبت به انقلاب اسلامی و مبانی آن شده، این است که انقلاب و انقلابیگری را در مقابل عقل و عقلانیت قرار میدهند کأنّه که با ورود هر یک از این مفاهیم، مفهوم دیگری از در بیرون میرود. این یک نوع کجفهمی نسبت به مبانی انقلاب اسلامی است که دشمن سعی میکند آن را منتسب به انقلابیون کند و از این طریق، مبانی انقلابیگری را مخدوش جلوه دهد.
انقلاب یعنی تحول و دگرگونی، اما این تحول و دگرگونی براساس مبانی عقلی انجام میشود. یعنی جایی انقلاب صورت میگیرد که جامعه از مسیر اصلی خود خارج شده باشد و حکم عقل سلیم این است که با هدایت صحیح، جامعه به مسیر اصلی خود برگردد. این برگشت صحیح یعنی انقلاب و خود این مساله در حکم عقل سلیم است. بازداشتن از حرکت در مسیر انحراف و غلط و البته بازگشت به مسیر صحیح، ناشی از عقلانیت است. بنایراین میتوانیم بگوییم که انقلاب و انقلابی گری عین عقلانیت بوده و ادامه مسیر اشتباه در مقابل عقلانیت قرار میگیرد.
در این صورت اگر انقلابی صورت نگیرد خلاف عقل است. انقلابی بودن و انقلابیگری یعنی تشخیص بموقع برای تغییر به مسیر اصلی. این اقدام حسب نیاز جامعه خواهد بود و حرکتی صحیح در مسیر رو به پیش است. امام خمینی (ره) یک انقلابی اصیل بود به همین خاطر ایشان را معمار انقلاب اسلامی مینامند. اقدامات انقلابی ایشان جامعه ایران را به مسیر اصلی برگرداند. تشخیص بموقع امام برای آمدن به ایران، تشکیل دولت موقت، اصرار بر تدوین قانون اساسی در اوایل انقلاب و... از جمله اقدامات انقلابی ایشان بود که عقل سلیم و گذشت زمان درستی آنها را به اثبات رساند.
امروز هم ما همچنان نیازمند حرکتی انقلابی هستیم. حرکتی که مبتنی بر نیاز زمان خود باشد. این حرکت باید بر اساس نیاز جامعه ایران و اقدامات دشمنان انقلاب اسلامی باشد. باید حرکات دشمن را پیش بینی کرد و بر آن اساس تصمیم صحیح گرفت. تصمیمی که در جهت منافع ملی و اسلامی نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.
امروز میتوانیم مذاکره و تعامل کنیم و در عین حال انقلابی باشیم. حتی هزینه و فایده هم باید براساس معیار ان
منبع: خبرگزاری میزان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۵۸۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انقلاب اسلامی ایران موجب بیداری مردم جهان شده است
حجتالاسلام والمسلمین حبیبالله غفوری نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه در خطبههای این هفته نماز جمعه شهر کرمانشاه گفت : باید تقوای الهی را سرلوحه کار خود قرار دهیم، زیرا خداوند شاهد اعمال و رفتار ما است و یاد خداوند را باید همواره در نظر داشته باشیم.
امام جمعه کرمانشاه گفت: ۲۵ شوال سالروز شهادت امام صادق (ع) است که ایشان رئیس مذهب جعفری هستند و نهضت علمی امام صادق (ع) در قرنهای متمادی به سبب تلاش و مجاهدتهای این امام بزرگوار است و ایشان ۴ هزار شاگرد داشتند.
حجتالاسلام والمسلمین غفوری تصریح کرد: این نهضت علمی چنان دارای اهمیت است که علمای وقت آن را با نهضت امام حسین (ع) مقایسه کردند و برخی آن را بزرگتر از نهضت عاشورا دانستند و امام صادق (ع) ادامهدهنده راه پدر بزرگوار خود امام باقر (ع) بودند.
وی ادامه داد: آنچه از سیره عملی امام صادق (ع) باید مورد توجه مسلمانان به ویژه شیعیان قرار بگیرد کار و تلاش است که در روزهای گرم تابستان در حال فعالیت بودند و برای به دست آوردن روزی حلال اقدام میکردند تا بتوانند اهمیت موضوع را برای مردم تبیین کنند.
امام جمعه کرمانشاه بیان کرد: یکی از درسهایی که باید از سیره امام صادق آموخت موضوع غیرت دینی و پرهیز از حضور در مجالس دارای گناه است که بر اساس روایتی امام صادق (ع) در مجلسی که حاکمان وقت تدارک دیده بودند، حضور یافتند، اما به محض مشاهده آثار گناه مجلس را ترک کردند.
حجتالاسلام والمسلمین غفوری افزود: امروز میزبان پیکر شهید فرزین بلیان هستیم که توسط اشرار و ضدانقلاب طی روز گذشته به شهادت رسیدند و مرزبانان همواره برای امنیت و آرامش کشور جانفشانی میکنند و انشاءالله که خداوند متعال به خانواده این شهید صبر و اجر عنایت کند.
وی اضافه کرد: از هفته گذشته نمایشگاه اکسپو در تهران در حال برگزاری است که ۷۰ کشور در آن حضور یافتهاند و فرصتهای تجاری، صادرات و سرمایهگذاری کشورمان را به نمایش گذاشته که میتواند در جهش تولید و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم تأثیرگذار باشد و چنین رویداد تحولسازی میتواند اقتصاد کشورمان را رشد دهد.
امام جمعه کرمانشاه عنوان کرد: باید ارتباطات اقتصادی به ویژه با کشورهای آفریقایی که منبع بسیاری از مواد ارزشمند اولیه هستند بیشتر شود و از رئیس جمهور و وزاری اقتصادی باید برای برگزاری چنین رویدادهایی تشکر و قدردانی کرد.
حجتالاسلام والمسلمین غفوری با اشاره به خیزش دانشجویان آمریکا در اعتراض به جنایات رژیم منحوس صهیونیستی، گفت: ایستادگی مردم ایران بر موضع حق و حقیقت منشأ این شد که شاهد بیداری مردم جهان باشیم که مشاهده میکنیم چطور آزادیخواهان جهان و اساتید برجسته با اعتراض خود نظام سلطه را با چالش مواجه کرده است.
وی ادامه داد: برگزاری اعتراضات به جنایات رژیم صهیونیستی و سیاستهای استکبار جهانی ضربه محکمی را به آمریکا و اسراییل وارد کرده و عملیات طوفان الاقصی و سپس وعده صادق ضربات محکمی را بر هیمنه پوشالی آنها وارد کرد و بهزودی شاهد نابودی جبهه باطل خواهیم بود.
امام جمعه کرمانشاه تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران بیش از ۴۰ سال است که در مقابل سیاست استکبار جهانی مقاوم ایستاده است و دانشجویان آمریکایی باید بدانند این اعتراضات در مقابل ظلم و ستم قطعا نابودی استکبار جهانی را به همراه خواهد داشت .
باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه